مولتی متر یا مولتی تستر چیست؟

مولتی متر یا مولتی تستر چیست؟

مولتی متر یا مولتی تستر چیست؟

 

مولتی‌متر ( multimeter ) یا مولتی‌تستر ( multitester ) دستگاهی برای اندازه‌گیری چندین کمیت الکتریکی مانند ولتاژ، جریان ، مقاومت الکتریکی ، ظرفیت خازنی و … که می‌توان با آن سلامت یا مشخصات قطعات الکتریکی یا الکترونیکی را نیز ارزیابی کرد.

مولتی متر یا مولتی تستر چیست؟

مولتی متر از اساسی‌ترین ابزار مهندسان و تعمیرکاران برق و الکترونیک است که در هر کارگاه، تعمیرگاه یا آزمایشگاه برق یافت می‌شود. مولتی‌متر، دو نوع آنالوگ و دیجیتال  دارد.

 

نکته : استفاده از مولتی متر یا همان مولتی تستر از نوع آنالوگ (عقربه‌ای) منسوخ شده و کاربرد کمی دارد.

 

در مولتی متر یا مولتی تستر می‌توان به وسیله یک سِلِکتور ( انتخابگر )  قابل چرخش ، کمیت‌ الکتریکی موردنظر برای اندازه‌گیری و نیز حدود آن را انتخاب کرد.

برای استفاده از مولتی متر یا مولتی تستر لازم است با هر کدام از کمیت‌های الکتریکی آشنا بود، چرا که هر یک، واحدی مشخص دارد.

نام دیگر مولتی متر یا مولتی تستر ، که البته امروزه کمتر رایج است، آوومِتر ( Avometer ) است که از حروف اول کلمات آمپر  ، ولت  و اهم  گرفته شده‌ است.

 

مولتی متر یا مولتی تستر چیست؟

 

مولتی متر یا مولتی تستر چیست؟

مختصری از تاریخچه مولتی متر یا مولتی تستر

اولین وسیله برای اندازه‌گیری پارامترهای الکتریکی:

اولین وسیله برای اندازه‌گیری گالوانومتر (Galvanometer) بود. این وسیله در سال 1820 ساخته و برای اندازه‌گیری جریان‌های کم مورد استفاده قرار میگرفت.

 

نکته : گالوانومتر، نمونه اولیه مولتی متر و آمپرمترها بود که تنها در آزمایشگاه کاربرد داشت و بزرگ و حساس بود.

 

گالوانومتر (آمپرسنج) را می‌توان با سری کردن یک مقاومت با آن، برای اندازه‌گیری ولتاژ، و با استفاده از پل وتستون ، برای اندازه‌گیری مقاومت ، نیز به کار برد.

اولین مولتی متر یا مولتی تستر در دهه 1920 اختراع شد. ساخت این مولتی‌متر را به یک مهندس اداره پست بریتانیا با نام Donald Macadie نسبت داده‌اند. این دستگاه می‌توانست جریان، ولتاژ و مقاومت را اندازه‌ بگیرد. او این دستگاه را آوُمتر Avometer نامید.

مولتی متر یا مولتی تسترهای امروزی با بهره‌گیری از مدارهای الکترونیکی و پردازنده‌های ساده، انواع پارامترهای الکتریکی را اندازه می‌گیرند و بر روی نمایش‌گر ال‌سی‌دی نشان می‌دهند.

 

فروشگاه تخصصی لوازم الکترونیکی E.A.G

شرکت الکترو افلاک گیل Electro Aflak Gil با اسم اختصاری EAG از سال 88 شمسی فعالیت حرفه ای خود را در زمینه مهندسی برق و الکترونیک و کامپیوتر آغاز نموده است و در زمینه اتوماسیون های صنعتی ، اتوماسیون خطوط تولید ، اتوماسیون های خاص و ساخت دستگاه های تست ، با پشتوانه تجربیات خود میتواند شما را در این زمینه راهنمایی و پروژه های شما را طراحی و اجرا نمایید…

ما را در آپارات دنبال کنید…

Dream S.A.Z
ارسال دیدگاه