تریستور چیست و چه کاربرد هایی دارد قسمت 2

تریستور چیست و چه کاربرد هایی دارد قسمت 2 1

تریستور چیست و چه کاربرد هایی دارد

تریستور چیست و چه کاربرد هایی دارد قسمت 1

تریستور چیست و چه کاربرد هایی دارد قسمت 2

 

مد‌‌های عملیاتی تریستور‌ها

با وجود اینکه تریستور‌ها جریان را فقط در یک جهت منتقل می‌کنند، دارای سه حالت عملیاتی هستند که در ادامه می‌بینید.

بایاس معکوس تریستور (reverse blocking)

در حالت بایاس معکوس تریستور، ولتاژ در جهتی که توسط یک دیود بلاک شده، جریان می‌یابد.

بایاس مستقیم تریستور (forward blocking)

در حالت بایاس مستقیم، ولتاژ در جهت ایجاد جریان دیود خواهد بود، و این درحالی است که تریستور در هدایت این جریان دخالتی ندارد.

هدایت مستقیم تریستور (forward conducting)

در حالت هدایت مستقیم، تریستورولتاژ را تا جایی که جریان عبوری (forward current) به زیر مقدار آستانه معین (holding current)، افت کند، ادامه می‌دهد.

انواع تریستور

تریستور چیست و چه کاربرد هایی دارد قسمت 2

تریستور کنترل شونده MOS Controlled Thyristor (MCT)

این نوع تریستور را با ولتاژ کنترل شده به وسیله ماسفت (MOSFET)، کنترل می‌شوند. MCT ها مانند GTO ها استفاده می‌شوند، اما تفاوت میان آن‌ها این است که گیت‌های ایزوله با ولتاژ قابلیت کنترل شدن دارند.

تریستور‌ها هدایت معکوس(RCT)

برای فراهم کردن امکان خاموشی مدار کموتاسیون و برقراری جریان معکوس ناشی از بار سلفی، در بسیاری از مدار‌‌های چاپر و اینورتر یک دیود در حالت موازی ومعکوس به تریستور متصل می‌شود. دیود، سطح ولتاژ ممانعت کننده معکوس تریستور را به یک تا دو ولت زیر مقدار حالت پایدار می‌کاهد. با وجود اینکه در شرایط گذرا امکان این وجود دارد که ولتاژ معکوس به خاطر ولتاژ القا شده در اندوکتانس پراکندگی مدار در قطعه به مقدار مشخصی از ولتاژ برسد.

تریستور خاموش شونده با گیتGate Turn-Off thyristor (GTO)

در حالی که تریستور معمولی دو پیوند P-N دارد و می‌تواند ولتاژ زیاد را در یک جهت یا جهت مقابل، سد نماید که برای کاربرد در مدار‌‌های یکسو ساز بسیر حائز اهمیت است. این تریستورها در مدار‌‌های متناوب ساز که نیاز به سد کردن معکوس وجود ندارد، نیز کاربرد دارند.

در تریستور نامتقارن، برای کاهش زمان بازیابی حالت سد کردن تریستور پس از خاموش شدن، سیلیکون را نازکتر می‌سازند، که در این صورت قابلیت سد کردن ولتاژ معکوس آن از بین می‌رود. این مشکل در مدار‌‌های متناوب ساز که یک دیود بصورت موازی با تریستور متصل می‌شود و نبود قابلیت سد کردن ولتاژ معکوس نیاز نیست، حل شده است، اما مدت زمان کلیدزنی در قیاس با چند ده میکروثانیه در مورد تریستور معمولی به چند میکروثانیه کاهش می‌یابد.

یکسو کننده‌‌‌های کنترل شده سیلیکونی silicon-controlled rectifier  (SCR)

تریستور چیست و چه کاربرد هایی دارد قسمت 2

تریستور‌‌های کنترل فاز یا SCR یا مبدل، درفرکانس خط کار کرده و با کموتاسیون طبیعی خاموش می‌شوند، و همچنین به دلیل اینکه در محدوده میکروثانیه خاموش میشود، در کلیدزنی در سرعت کم کاربرد دارد. تریستور SCR  یک وسیله کنترل شده از جنس سیلیکون است،  که به همین دلیل نام یکسو کننده‌‌‌های کنترل شده سیلیکونی نیز به آن داده‌اند.

القایی استاتیک یا Static Induction Thyristor (SITh)

تریستورهای القایی استاتیک در واقع یک تریستور با ساختار گیت پنهان هستند که الکترودهای گیت در منطقه N قرار دارند و چون در حالت معمول روشن است، برای خاموش شدن باید الکترودهای گیت در منطقه منفی یا آند قرار گیرد.

تریستور دیسکی یا بشقابی

تریستور دیسکی یا تریستور فست سوئیچینگ یکی از اجزای مهم منبع تغذیه کوره القایی و مبدل فرکانس تریستور است. مبدل فرکانس تریستور را پل رکتیفایر و پل اینورتر تشکیل می‌دهند. تریستور دیسکی که شامل دو یا چهار SCR در سری مدار اینورتر است، به طور کلی به عنوان مدار اینورتر و تریستور کنترل فاز و به عنوان مدار یکسو کننده کاربرد دارد.

از دیگر انواع تریستور موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • تریستور‌‌های دوجهته یا تریاک(TRIAC)
  • تریستور‌‌های کلید زنی سریع(SCR)
  • تریستور‌‌های کنترل شونده FET

تفاوت‌ تریستور و رله

تریستور و رله تفاوت‌های گوناگونی باهم دارند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

رله‌‌ یک کلید‌‌ الکترومکانیکی است، اما تریستور‌ از خانواده کلید‌‌های الکترونیکی بوده و صدا و جرقه تولید نمی‌کند.

تریستور‌ کلید‌‌ یک ‌جهته‌ای است که جریان را تنها از آند به کاتد عبور داده و برای داشتن جریان دو طرفه لازم است آن‌ها را برعکس یکدیگر موازی متصل کنیم.

قطع ولتاژ سیم‌پیچ سبب خاموشی رله می‌شود، در حالی که در تریستور خاموشی به صورت دستی انجام شده و با قطع ولتاژ گیت، خاموشی ممکن نخواهد بود.

 

تریستور چیست و چه کاربرد هایی دارد قسمت 1

مار را در آپارات دنبال کنید

Dream S.A.Z
ارسال دیدگاه