تجهیزات اتوماسیون صنعتی قسمت 2

تجهیزات اتوماسیون صنعتی قسمت 2

تجهیزات اتوماسیون صنعتی

برای مشاهده تجهیزات اتوماسیون صنعتی قسمت 1 کلیک کنید

 

 

 

تجهیزات اتوماسیون صنعتی

نمایشگر

تجهیزات اتوماسیون صنعتی قسمت 2
نمایشگرهای دیجیتال در ابعاد و اندازه های مختلف ساخته می شوند که می توانند بیش از 60 مشخصه و سیگنال متفاوت را برای اهداف نظارتی گوناگون نمایش دهند. انواع نمایشگرهای دیجیتال 7 سگمنت و 16 سگمنت در بازار موجود است.

نمایشگر سون سگمنت (seven segment) رایجترین دستگاه نمایشگر مورد استفاده در بسیاری از وسایل الکترونیکی مانند متر دیجیتالی، ساعت دیجیتال، ماکروویو، اجاق اگاز برقی و غیره است. این نمایشگرها شامل هفت قسمت از دیودهای نوری( LED ) هستند و ساختاری شبیه به عدد انگلیسی 8 دارند. در واقع نمایشگر سون سگمنت شامل ۸ بخش است که بخش هشتم آن برای نمایش نقطه استفاده میشود. این بخش برای نمایش عدد غیر صحیح (اعشاری)مفید است. ازA تا G، برهفت قسمت نمایشگر سون سگمنت اشاره دارد و H برای معرفی بخش هشتم به کار میرود. (نوع دیگری از نمایشگرها با عنوان 16 segment نیز وجود دارد که در این مقاله به بررسی آن پرداخته نمی شود).

 

 

رله ها

تجهیزات اتوماسیون صنعتی قسمت 2

رله را می توان به عنوان یک کلید و یا سوئیچ در تجهیزاتاتوماسیون صنعتی  معرفی نمود.به زبان بسیار ساده رله یک وسیله است که مدار را با استفاده از سیگنال خاموش و روشن می کند.

رله، سوییچ یا کلیدهای برقی هستند که مدارها را بصورت الکترومکانیکی یا الکترونیکی باز و بسته می کنند. رله کنترل یک مدار الکتریکی را با باز کردن و بستن اتصالات در مداری دیگر کنترل می کند. همانطور که نمودار رله نشان می دهد، اتصال رله بطور معمول در حالت باز (NO ) است و این زمانیست که به برق متصل نیست . هنگامی که اتصالات رله بطور معمول بسته است یک اتصال بسته(NC ) وجود دارد که رله در آن فاقد انرژی برق است.

رله دراتوماسیون صنعتی  به دو دسته ی جامد و الکترومکانیکی تقسیم بندی می شود. در رله الکترومکانیکی ، کنتاکت توسط نیروی مغناطیسی باز و بسته می شوند ولی در رله جامد؛ کلید کاملا الکترونیکی جابجا می شود. رله های جامد در صنعت بسیار پرکاربردتر از رله های الکترومکانیکی هستند ولی رله های الکترومکانیکی نیز هنوز در برخی فرایندهای اتوماسیون صنعتی  که نیاز به قابلیت تعویض رله الکترومکانیکی را دارند استفاده می شود.

 

تایمر

 

تایمرتایمر یک دستگاه کنترل است که پس از دریافت یک سیگنال ورودی، یک سیگنال را در یک زمان از پیش تعیین شده تولید می کند. به زبانی ساده تر تایمر یک رله دارای یک خروجی (با یا بدون کنتاکت) است که به طور الکتریکی مدار را پس از یک زمان از پیش تعیین شده بسته (روشن) و یا باز (خاموش) می کند.مکانیزم عملکرد تایمرها بدین شکل می باشد که با وصل جریان برق به منبع تغذیه آن، بر اساس تنظیمی که روی آن صورت گرفته و پس از مدت زمان تعیین شده عمل می کند و کنتاکت های داخلی آن تغییر وضعیت می دهند، بدین صورت که کنتاکت های بسته آن باز و کنتاکت های باز آن بسته می شوند.

 

منبع تغذیه

منبع تغذیه
تصور یک سیستم اتوماسیون صنعتی بدون منبع تغذیه امکان پذیر نیست. منبع تغذیه یک دستگاه الکتریکی است که برق را به صورت یک بار (load) الکتریکی عرضه می کند. عملکرد اساسی یک منبع تغذیه این است که جریان الکتریکی را از یک منبع به ولتاژ ، جریان و فرکانس صحیح تبدیل نماید. به همین دلیل گاهی از منبع تغذیه به عنوان تبدیل کننده های برق یاد می شود.
برخی از منابع تغذیه قطعات جداگانه ای از تجهیزات هستند، در حالی که در برخی از دستگاه ها به صورت درون-ساخت تعبیه شده اند . نمونه هایی از این موارد عبارتند از منبع تغذیه موجود در رایانه های رومیزی و دستگاه های الکترونیکی مصرفی.

سایر کاربردهایی که منبع تغذیه دارا می باشد شامل محدود کردن جریان الکتریکی به سطوح امن، خاموش کردن جریان در صورت بروز شوک الکتریکی، تعدیل قدرت برای جلوگیری از نویز الکترونیکی و یا نوسانات ولتاژ ورودی، تصحیح ضریب توان و ذخیره انرژی می باشد.

 

اینورتر

اینورتر
یک اینورتر یا همان inverter (معکوس کننده) یکی از تجهیزات اتوماسیون صنعتی  به شمار می رود و وظیفه تبدیل ولتاژ مستقیم (DC) به ولتاژ متناوب (AC) را برعهده دارد. در برخی موارد، ورودی ولتاژ مستقیم (DC) معمولا پایین تر است در حالیکه خروجی ولتاژ متناوب (AC) برابر ولتاژ برچسب تامین کننده یا ۱۲۰ ولت، یا ۲۴۰ولت بسته کشور تولید کننده می باشد. اینورتر ممکن است بعنوان تجهیزات مستقل برای برنامه های کاربردی مانند انرژی خورشیدی ساخته شود یا بعنوان یک منبع تغذیه پشتیبان باتری هایی که بطور جداگانه شارژ می شوند، کار کنند

مدار اصلی شامل یک نوسانگر، مدار کنترل، مدار درایو برای دستگاه های صوتی، کلید و ترانسفورماتور است. تبدیل مستقیم ولتاژ (DC) به برق متناوب ذخیره شده، از تبدیل برق ذخیره شده یک منبع ولتاژ مستقیم (DC) مانند باتری و یا از یک خروجی یکسو کننده به ولتاژ متناوب ،بدست می اید. این کار با استفاده از دستگاه های سوئیچینگ انجام می گیرد، که بطور مداوم روشن و خاموش شده و در مرحله ی بعد از ترانسفورماتور( مبدل) استفاده میشود.

کانال ما را در آپارات دنبال کنید…

Dream S.A.Z
ارسال دیدگاه